همواره به تمیز بودن ماشین اهمیت دهیم و ریختن قطرات صمغ ، قیر ، چسب و... روی رنگ و شیشه ماشین برایم خیلی آزاردهنده است. اما زمانی که دور ماشین را ردیفی از درختان کاج احاطه کرده یا در جای نامناسبی خودرو را پارک کردین باید هر هفته در کارواش از شر این لکه ها و کثیفی ها خلاص شویم.
صمغ ،قیر و چسب بلافاصله به رنگ ماشین صدمه نمیزند، ولی نباید آن را نادیده گرفت. بعد از گذشت مدتی، این مواد چسبنده جذب رنگ شده و باعث ایجاد لکه و کمرنگ شدن لایه محافظ رنگ ماشین(کلر) می شود.
به گفته یکی از مهندس های رنگ در شرکت خودرو سازی نیسان،چون مقدار چسبندگی صمغ، چسب یا قیر فرق میکند، به سختی می توان در مورد تاثیرات ان در کوتاه مدت اظهار نظر کرد؛ اما کاملا مشخص است که اگر ماده ایی چسبنده برای مدتی روی بدنه باقی بماند وبرای پاک کردن ان اقدامی نشود، به رنگ ماشین صدمه خواهد زد. او می گوید: اگر ماده ایی چسبنده روی لایه براق ماشین(کلر) ریخته باشد باید برای پاک کردن ان به یک برنامه زمانی عمل کرد. این که چه وقت باید اقدام کرد را کسی نمی تواند پیش بینی کند، ولی هرچه زودتر بهتر ،توجه داشته باشید در هوای گرم، اثر تخریبی سریعتر اشکار می شود .
مراحل شروع عملیات
اگر اثرات چسب یا قیر هنوز باقی مانده، با کمک انگشتان خود و مقداری پنبه را با کمی روغن نباتی آغشته کنید، روی آن قسمتی از بدنه ماشین که قیر یا چسب ریخته بکشید. شاید باورتان نشود ولی می توانید آن را بردارید.
وقتی صمغ ،چسب یا قیر از روی بدنه پاک شد، مقداری واکس یا پولیش سبک روی آن قسمت اسپری کنید و بعد با یک دستمال بسیار نرم محل را پاک کنید؛ کار شما مانند یک حرفه ایی به اتمام رسید .
چگونه صمغ درخت یا چسب را از شیشه خودرو پاک کنیم؟
اگر شیره درخت یا چسب هنوز تازه و خشک نشده است، از برف پاک کن ها برای پاک کردن آن استفاده نکنید، چون نتیجه این کار جلوی دید شما را به طور کامل می گیرد.با انجام مراحلی که در بالا ذکر شد می توانید چسب سا قیر را از روی شیشه ها پاک کنید.ولی در آخرین مرحله به جای واکس از شیشه شوی استفاده کنید.
یک روش مناسب دیگر برای پاک کردن صمغ از روی شیشه، استفاده از تیغه کاتر کاغذ است. این روش سریع و آسان است ولی برای پاک کردن صمغ خشک شده استفاده می شود. استفاده از این روش برای جدا کردن برچسب از روی شیشه هم کاربرد دارد.
مقالات آموزشی بیشتر در کانال تلگرام کاریز شاپ
کانال ویدیویی کاریز شاپ در آپارات
لولهpvc-u (پی وی سی فشار قوی) بهتر است قبل از نصب ،پخ زده شوند. توصیه می گردد چسب را از تولید کنندگان معتبر تهیه نمایید زیرا ترکیبات و فرمولاسیون آن چسب باید به صورت استاندارد و با رعایت استاندارد های ملی و بین المللی تولید شده باشد. در زمان مصرف چسب های تونیکسTONIX باید به تاریخ مصرف آنها نیز دقت شود.
استاندارد ISIRI 2002 , BS-4346 ,ASTM D2564 , DIN1970 و استاندارد تحقیقات صنعتی ایران در چسب های pvcمعتبر رعایت می شوند. چسب مخصوص پی وی سی نسبت به دما حساس بوده و در سرما و گرمای شدید، تغییر حالت می دهند. لذا از این چسب ، نباید در دمای زیر صفر یا بالاتر از 48 درجه سانتی گراد استفاده نمود.
از رقیق کردن چسب توسط حلال خودداری نمایید مگر آنکه تولید کننده چسب پی وی سی، به همراه چسب حلال ارائه کرده باشد. چسب pvc تونیکس قبل از استفاده به خوبی به هم زده و مخلوط شود.
قبل از چسب زدن لوله پلیکا، حتما هر دو بخش لوله را با پارچه تمیز و خشک کنید. این سطوح نباید چرب باشند.از به کار بردن مقدار اضافه چسب در محل اتصال خودداری نمایید،چسب را به وسیله قلم مویی مناسب تمیز و خشک در جهت طول لوله پی وی سی بر روی آن بزنید.
جهت جلوگیری از جمع شدن چسب و ایجاد حباب،بهتر است جهت حرکت قلم مویی در محور طولی لوله باشد.در قسمت فیتینگ پوشش چسب نازک ولی سطح خارجی انتهای لوله باید مقدار بیشتری چسب استفاده گردد.سایز انتخاب شده قلم مویی در راحتی و کیفیت کار موثر است. به عنوان نمونه برای اتصالاتی با سایز بزرگتر از 75 mm ، قلم مویی با پهنای 25میلی لیتر بهترین گزینه است.جهت جلوگیری از خشک شدن چسب و برای سرعت بخشیدن به کار برای سایز های لوله بالای 110میلی متر،بهتر است دو نفر کار چسب زنی را انجام دهند.
بلافاصله پس از آن چسبهای اضافه را با کاغذ تمیز کنید .بلافاصله پس از جفت کردن لوله pvc (اتصال ) نباید هیچگونه تکان ، کشش و یا فشار زائد به آن وارد شود چون چسب کاملاً خشک نشده است .گازهای متصاعد شده از چسب باید برطرف گردد. این کار باید حداقل 4تا 5 ساعت به طول انجامد . کلیه شیرها و شیرهای هوا را جهت تخلیه بهتر بخارهای چسب در حال خشک شدن باز بگذارید .ترکیبات چسب باید با حل نمودن لایه ای از دو سطح محل اتصال ، سطوح را به یکدیگر جوش داده و به صورت یک قطعه در آورد و حالت جوش پلیمری حتما به وجود آید.زمان لازم برای اعمال فشار داخل لوله پس از چسباندن معمولاً 24 ساعت است . این زمان به نوع چسب بستگی دارد که توسط سازنده چسب ارائه می شود .در صورت بروز نشتی در محل اتصال ، از چسب زدن دوباره خودداری کرده و تعمیر خط را با استفاده از بوشن اورینگی انجام دهید .
مقالات آموزشی بیشتر در کانال تلگرام کاریز شاپ
کانال ویدیویی کاریز شاپ در آپارات
مقالات آموزشی بیشتر در کانال تلگرام کاریز شاپ
کانال ویدیویی کاریز شاپ در آپارات
چگونه رینگ و لاستیک(تایر) پنچر شده را تعویض کنیم؟
به نظر می رسد تعویض لاستیک پنچر خودرو کار سهل و آسانی محسوب می شود اما آگاهی نسبت به انجام درست آن از قبل، برای رانندهی خودرو در شرایط اضطراری آرامش و سرعت عمل بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.
نگهداری صحیح از لاستیک زاپاس
فشار بادِ تایر (لاستیک) زاپاس را در صورت سلامت آن هر ۶ ماه یکبار کنترل کنید. لاستیک زاپاس را بسته به تاریخ تولید، هر 5 سال یکبار تعویض کنید. از لاستیکهای دست دوم و یا لاستیک با کارکرد بالا برای استفاده به عنوان زاپاس خودداری کنید. تمیز بودنِ لاستیک زاپاس و محیط قرارگیری آن بر طول عمر آن میافزاید. در صورتی که لاستیک زاپاس در صندوق عقب قرار دارد از قراردادن طولانی مدتِ بارهای سنگین وزن بر روی آن خودداری نمایید.
برای تعویض لاستیک پنچر به موارد زیر نیازمندیم:
جک و میله رابط
مثلث خطر
آچار چرخ
لاستیک زاپاس
خودروی خود را ترجیحا در سطحی هموار پارک کنید ،همواره نکات ایمنی از جمله جای مناسب و موارد هشدار دهنده به دیگر رانندگان را رعایت فرمایید.محل قرارگیری لاستیک زاپاس برای خودروهای موتورجلو معمولا در صندوق عقب یا پشت سپر عقب است. در ابتدا در صافترین و مطمئنترین مکانِ ممکن توقف کنید، هر دو محور خودرو باید تراز باشند و اتومبیل در پستی و بلندی قرار نگرفته باشد. فلاشر را روشن کنید و مثلث خطر را در فاصلهی چند ده متری از خودرو قرار دهید.
مرحله دوم مهار کردن تایر ها سالم
ابتدا از بالا با بودن کامل ترمز دستی اطمینان حاصل کنید و دیگر تایر های خود را با چوب یا سنگ مهار کنید.
به سمت خودرو خود برگردید، پشت تایرهای محوری را که تایرهای آن سالمند با تکهای چوب یا سنگ مهار کنید و جک و میله رابط و آچار چرخ و لاستیک زاپاس را از صندوق خارج کنید،در صورتی که رینگ دارای قالپاق است آنرا خارج کنید و به صورت ضربدری پیچهای رینگ را با آچار چرخ در حد دو دور شل کنید، اگر پیچها خیلی سفت هستند،با احتیاط از نیروی وزن خود استفاده کنید.
جک را در زیر رکاب خودرو، در کمترین فاصله از تایر پنچر شده قرار دهید و با میله رابط با چندین دور حرکت چرخشی لاستیک را در حد ۴ الی ۵ سانتیمتر از سطح زمین جدا کنید، حال پیچها را از رینگ جدا کرده و با احتیاط و با کمک دو دست رینگ و لاستیک را از محل خود خارج کنید، در صورتی که از جای خود خارج نشد با کف دست در چند جای لاستیک ضربه بزنید. لاستیک پنچر شده را برای جلوگیری از خطر احتمالی ناشی از سقوط خودرو در زیر ماشین جایگذاری کنید.
مراحل بستن رینگ و لاستیک زاپاس دقیقا عکس مراحل باز کردن آن است. رینگ و لاستیک زاپاس را با احتیاط در محور خود قرار دهید. زمانی که جایپیچهای محور را با جایپیچهای رینگ منطبق کردید، بالاترین پیچ را بر روی جای خود ببندید و الی آخر. رینگ و لاستیک پنچر شده را از زیر خودرو خارج کنید و جک را پایین بیاورید و پیچها را به صورت ضربدری سفت کنید. لوازم را در جای خود قرار دهید و با خیال راحت به ادامه مسیر بپردازید! حتما لاستیک پنچر شده را در اولین فرصت پنچرگیری کنید.
دیدن یک تایر پنچر اصلا منظره ی مناسبی نیست مخصوصا هنگامی که عجله داشته باشید و پنچری کامل باشد که خودرو نتواند حرکت کند روش سریع پنچرگیری استفاده از اسپری رفع پنچری DG می باشد که یک راه سریع ، ایمن و ارزان برای اینکار است .استفاده از این روش بهترین و سریعترین نوع پنچرگیری است که علاوه بر رفع پنچری، سطح فشار باد داخل تایر را نیز تنظیم و آماده حرکت می کند.
تایر پنچر را در موقعیتی قرار دهید که ورودی هوا تایر(والف) به سمت زمین و تحت فشار نباشداسپری پنچرگیری را تکان دهید ،اگر هوا سرد است ابتدا کمی اسپری را با بخاری خودرو گرم کنید سر لوله اسپری را به سرسوزن تایر(والف) متصل کنید و کار را شروع کنیدتایر پنچر کامل پر شده و از زمین جدا می شود. به همین سادگی می توانید تایر را پنچرگیری کرده،باد کنید و حرکت کنید بدون پک اسپری پنچرگیری هیچگاه بهتر است در جاده رانندگی نکنید.اگر می خواهید یک رانندگی راحت و آسوده داشته باشید از اسپری پنچری DG استفاده کنید اسپری پنچری DG از آخرین تکنولوژی و روش جدید برای پنچرگیری سریع تایر خودرو شما استفاده می کند.
مقالات آموزشی بیشتر در کانال تلگرام کاریز شاپ
کانال ویدیویی کاریز شاپ در آپارات